Lægesekretærer på kursus i god service

Hospitalssektoren og hotel- og restaurantbranchen er næppe noget, de fleste forbinder med hinanden ved første øjekast, men ikke desto mindre mødes de to verdener på Hotel- og Restaurantskolen. I løbet af foråret har skolen nemlig budt velkommen til lægesekretærer fra Rigshospitalet og Glostrup Hospital.

Det er led i et spritnyt projekt inspireret af den amerikanske Hilton-model, der har til formål at øge patienttilfredsheden så vel som -oplevelsen ved at tænke servicebranchen ind på hospitalerne.

Service skal opkvalificere patienttilfredsheden

Netop fordi Hotel- og Restaurantskolen i forvejen beskæftiger sig med god service i det daglige såvel som i undervisning, var skolen et oplagt valg, da Rigshospitalet og Glostrup Hospital skulle skyde det nye projekt, ‘Vente & Velkommen’, i gang. Derfor indgik de et spændende samarbejde med skolen, som med andre ord har fået til opgave at gøre omkring 480 lægesekretærer meget klogere på konfliktløsning og kommunikation i serviceøjemed.

Det var derfor omdrejningspunktet for et tredagskursus, som de mange lægesekretærer fordelt på 22 hold har fulgt i løbet af foråret. Forløbet, der løb indtil sommerferien 2015, har til formål at udruste sekretærerne med serviceredskaber og -viden, som kan implementeres i deres daglige arbejde på hospitalerne og dermed opkvalificere patienttilfredsheden.

“Hvis patienterne får lidt ekstra, så bliver de gode ambassadører. Og det er motiverende, at der bliver snakket pænt om ens arbejdsplads”

fortæller Christina Bødker, der underviser lægesekretærene i ‘God modtagelse’, og hun fortsætter:

“God service handler om at have hjertet med på arbejde og være autentisk. Hvis arbejdet foregår en smule mekanisk, så gælder det om at tilføre personlighed”.

Grobund for lignende samarbejder

I USA har man succes med at lade hoteller give hospitaler andre vinkler på driften, og dét har bl.a. været med til at give inspiration til det nye samarbejde, som skolen håber kan åbne mange andre døre.

“På Hotel- og Restaurantskolen vil vi gerne være med til at højne serviceniveauet generelt. Derfor håber vi, at dette projekt med hospitalssektoren kan skabe grobund for lignende samarbejdsmuligheder”,

siger Hotel- og Restaurantskolens kursuskonsulent, Susanne Mortensen, som afslutter:

“Der er mange lighedspunkter mellem fagene. Både på hoteller og hospitaler har vi valgt at gøre en forskel for andre mennesker, og i begge sektorer har andre brug for vores hjælp”.

Vil du vide mere om samarbejder?

Kontakt kursusafdelingen for at høre nærmere om tilbud og muligheder: kursus@hrs.dk