Bornholm tur/’Retour’ – med Simone på rundrejse i praktikmuligheder som kokkeelev

Hvad gør man, når praktikpladsen lader vente på sig? Hvad er delpraktik, minpraktik og skolepraktik og hvad kan man bruge det til?
Læs med og få tips til alternativer i praktikjagten på vej mod drømmejobbet.

Simones smag for kokkefaget startede tidligt: ”Jeg har altid været inspireret af min mormor, som selv er ufaglært kok”, fortæller hun. ”Som barn sad jeg også tit på køkkenbordet og fulgte nøje med, når min egen mor lavede mad til familien.” Det lagde kimen, som senere fik Simone til at kaste sig ud i et hands-on-møde med branchen.

I 10. klasse fik hun og klassekammeraterne til opgave at skrive om netop deres fremtidsdrømme, og her endte hun efter en grundig research med at dykke ned i kokkeuddannelsen:

”Siden dengang har jeg vidst, at det var det, jeg skulle prøve først og fremmest. Så jeg startede direkte på grundforløbet efter folkeskolen. Altså, efter at have besøgt skolen for at lave lidt mere research og læse op på uddannelsen, ” fortæller hun.

Meget mere end á la carte-kok

Simone kunne have læst og researchet længe, men hun kunne nok ikke have forudset den rivende udvikling, personligt såvel som fagligt, som hendes nye valg satte skub i. Vejen til svendebrevet og kokkekarrieren viste sig nemlig at blive et anderledes eventyr, end 16-årige Simone havde planlagt. At flytte hjemmefra, at skulle skaffe praktikplads i hård konkurrence, at begå sig i den professionelle branche fjernt fra vennernes gymnasiestudieliv, og at prøve kokkefagets vidt forskellige sider af, hvor den, som mange unge drømmer om, kun er en én mulighed ud af mange: At blive á la carte-kok på en populær restaurant. Det skulle Simone også lære allerførst.

”Allerede på grundforløbet var jeg i minipraktik og fik helt reel praktisk erfaring med en anden side af kokkeuddannelsen. Jeg var en uge som elev på Odd Fellow-palæet, og det var anderledes, end jeg kendte til indtil da. Jeg skulle hjælpe med at lave mad til store selskaber, og det kunne jeg egentlig også godt lide. Dér tænkte jeg ”det er dét her, jeg skal. Det er dén uddannelse”, fortæller Simone om det første indtryk af sin uddannelse.

kokke science koekken
Simone (i baggrunden) i gang med tilberedning af retter til kogebogsprojekt på kokkeuddannelsens science-profil

At holde sig i kog med skolepraktik

Efter grundforløbet var Simone allerede så bidt af faget, at hun knap havde tålmodighed til den karensperiode, der går inden opstart på hovedforløbet. ”Jeg kedede mig allerede utroligt meget i dén måned. Jeg havde bare vænnet mig til at arbejde og være i sving og kunne slet ikke sidde stille”, forklarer Simone.

Lige præcis dén indstilling fik Simone til at gribe nogle uventede muligheder, i stedet for at vente på den planlagte, perfekte løsning, der måske aldrig ville dukke op – i hvert fald ikke i tids nok for en energisk ung pige med appetit på mere viden og erfaring.

”Så snart jeg kunne, startede jeg i skolepraktik, når nu jeg ikke lige havde fået en almindelig praktikaftale. For selvom det ikke var drømmescenariet, havde jeg bare brug for at holde mig i gang. Jeg kan ikke bare vente og lave ingenting, fordi ”det perfekte job” ikke er der endnu”.

Både praktisk i køkkenet og i de forskellige aftaleformer, hun fandt frem til sammen med skolepraktikkonsulenterne, fik Simone prøvet faget af. Bl.a. indebar det også at komme ud fra Praktikcenterets køkken og arbejde i almindelige virksomheder, selvom hun stadig var uden såkaldt ’ordinær praktikaftale’:

”Jeg startede med prøvevagter hos Slow Food Fast og en delaftale på en måned, hvor jeg lavede catering. Det er noget med at pakke, skære pålæg, regne en masse og sætte sig ind i storkøkkendrift. Desværre røg jeg ud i sygdom og måtte stoppe. Jeg havde heldigvis lov til at komme tilbage i skolepraktik efter sygeperioden. Her kom jeg igen med i køkkenets rotationssystem og fik prøvet forskelige stationer af. Alt i alt betyder det, at jeg har oplevet rigtigt mange forskellige måder at være kok på tidligt i min uddannelse – også sider af faget, jeg måske ikke selv ville have fundet på at opsøge, men har fået god erfaring med fra. Det giver mig en bedre idé af, hvad jeg selv gerne vil gå efter, og hvad der er af muligheder derude.”

Backstage på Melodi Grand Prix – og en tur i tænkeboksen

En af de oplevelser, Simone fik med i farten, var eksempelvis at deltage i køkkendriften under Melodi Grand Prix’et 2014 i København. Hun fik en en henvendelse gennem skolens praktikkonsulenter om, at Region Hovedstaden manglede elever til at hjælpe med at sørge for bespisning af både kunstnere og teknikere på settet med større koncept-spiseoplevelser – og Simone sagde ”ja tak” og sprang til igen.

”Det er jo sjovt at få indblik i ”backstage”, men jeg lavede mest servering, opfyldning osv. Dér fik jeg brug for at stoppe op: Argh! Nu vil jeg gerne lige tænke mig om – er det her mig??”, indrømmer den unge kokkeelev og lægger ikke skjul på, at ja-hatten også kan blive tung, hvis man fjerner sig for meget fra det, der satte skub i drømmen. Heldigvis kunne Simone i dette tilfælde finde støtte hos sin instruktør i Hotel- og Restaurantskolen praktikcenter: ”Jeg fik talt med Lone (skolepraktik-instruktør, red.) om min tvivl efter alle de forskellige oplevelser, der måske ikke alle sammen var det, jeg havde forestillet mig. Hun sagde rimelig klart: Tænk over det. Drop ikke uddannelsen uden at tænke dig grundigt om.”

Det tog Simone til sig, og bad derfor om lov til at bare at gå lidt i opvasken i skolepraktik-køkkenet og få ro på. Men så var der bare lige det dér med at være fuld af krudt og lyst til at knokle…

At flytte hjemmefra for et job – på Bornholm!

Selvom der ikke gik særlig lang tid, før der kom en praktikpladskonsulent fra skolen med endnu en delaftale, så havde Simone selvfølgelig allerede sagt ”ja” igen – bare til noget helt andet. Turen gik til Bornholm. Simone havde fået tilbud fire måneders arbejde i sommersæsonen på Hotel Griffen på solskinsøen og drog glad og spændt afsted på nye eventyr igen. Det var første gang, Simone boede hjemmefra.

På hotellet var de søde at tilbyde hende logi de første 14 dage, mens de hjalp deres nye elev med at finde plads på et kollegium i Rønne. ”De var i det hele taget rigtigt hjælpsomme med alt det praktiske, så jeg kunne overskue alt det med at flytte og starte et helt nyt sted”, lyder det taknemmeligt fra Simone. ”Køkkenchefen havde også allerede én elev fra Hotel- og Restaurantskolen, som jeg blev rigtig gode venner med, og så var det ok at være så langt væk.”

På Bornholm fik Simone prøvet alt fra mad til store busselskaber til á la carte i restauranten. Og der var fart på. Når de var flest, var de fem mand i køkkenet inkl. køkkenchefen.

”Men der var god team spirit, og jeg kedede mig, så snart jeg havde fri og ville egentlig bare gerne arbejde. Vi havde en rigtig god køkkenchef, selvom han kun var 24-25 år, men måske derfor kunne han virkelig få stå én som elev. Det var helt ok at spørge uden at føle sig som en kæmpe klaphat. Og jeg må også have gjort noget rigtigt, for de skrev igen og spurgte om jeg havde lyst til at tage en sæson mere i år. Det kunne jeg måske godt finde på engang, når jeg er udlært”.

På Retour og tættere på drømmen

Da Simone kom hjem fra Bornholm og startede på hovedforløb, havde hun en prøvevagt på Retour Steak og fik faktisk en restaftale ud af det. Dér har hun nu været siden januar i år og er rigtig glad for det, fordi hun endelig får lov at lave á la carte, som lægger nærmest drømmejobbet.

”Man går hele dagen og glæder sig til adrenalin-kicket, når service kører. Det gælder om at være lidt oppe på dupperne, men man skal også huske at drikke en kop kaffe og ryge en cigaret en gang i mellem, bare lige 10 minutter for samværets skyld. Lige sludre lidt afslappet … ”hvad blev kampen i går?” og sådan. Tonen kan jo godt blive skarpt under service, når det bare skal klappe og gå stærkt, så vi skal huske at runde dagen ordentligt og roligt af”.

Det gode råd fra Simone er hermed givet videre.

Det kan selvfølgelig være svært at få fritiden til at hænge sammen som før, når man har en rigtig læreplads. En omvæltning, som mange kokke- og tjenerelever skal vænne sig til, hvis de finder plads i en aftenåben restauration. ”Man kan også sige, at man får sorteret og finder de rigtig gode venner, der bliver hængende, selvom arbejdstiderne er helt omvendt af deres”, lyder det dog fra Simone, som også ved, hvad hun vælger til:

”Hvis jeg møder op med tømmermænd, går det ud over kollegaer og gæster, og det orker jeg bare ikke. Jeg vil gerne være helt klar til næste dag, for man ved aldrig, hvad dagen bringer. Vi kan jo nå at køre 180 á la carte-serveringer på en travl weekendaften, så det er hårdt arbejde, men jeg er glad hver gang, vi har haft en god service. Tænk, på alle de mennesker, vi har været med til at give en god aften.”

Når Simone ser tilbage på sin tumultøse forløb forud for pladsen på Retour Steak, står det klart, at mange grænser er rykket og at den unge kokkeelev er mange erfaringer, bekendtskaber og oplevelser rigere. Hun griner lidt af sig selv og indrømmer, at da hun tog afsted til Bornholm i 2014 var hun klart en ’mors pige’. ”Pludselig skulle jeg til at forholde mig til husleje, købe mad, vaske tøj, betale rejsebilletter og så var det altså noget andet, at bruge sine penge på fredagsøl så. Man bliver ansvarsbevidst lige pludselig!”

Simones vej til praktikpladsen blev noget anderledes, end hun havde forestillet sig tilbage i 10. klasse. Og ja, hun skjuler ikke, at det har været hårdt og at hun var i tvivl undervejs, men i dag er hun glad for at have holdt sig i gang og sagt ’ja’ så tit.

”Jeg har jo mange muligheder nu, fordi jeg har prøvet en del forskellige sider af det at være kok, selvom jeg kun er 20 år. Jeg har mistet nogle venner undervejs, men jeg har også fået flere nye og et stort netværk fra skolen i branchen… Jeg har faktisk også et stående tilbud hos en anden veninde, der er souschef på Færøerne! Måske jeg skal prøve dét af, når jeg er færdig?”

Go for it, Simone!

PRAKTIKUDTRYK – find hoved og hale i praktikkens mange muligheder:

1) MINIPRAKTIK: Er en uge på grundforløbet, hvor eleverne allerede er i en uges praktik hos en virksomhed.

2) KARENPERIODE: 30 dage fra eleven slutter på grundforløb og til eleven må optages i skolepraktik. Eleverne skal være aktivt søgende i perioden. Kun hvis perioden ikke giver læreplads, er der adgang til skolepraktik.

3) SKOLEPRAKTIK: Er den praktiske del af praktikcentrene – altså dér, hvor eleverne arbejder i værksteder (her køkkenet) for at lære fagets håndværk og opnå praktikmålene. Uddannelsestiden er gået i gang, og praktikkonsulenterne arbejder ihærdigt sammen med eleverne arbejder på at finde en ”rigtig ” praktikplads i mens.

4) 4) DELAFTALE/DELPRAKTIK: Er en mulighed for skolepraktikelever for at få en praktikperiode hos en arbejdsgiver med almindelig elevløn, men uden en skoleperiode.

5) PRØVEVAGT/PRØVEUGE – På Hotel- og Restaurantskolen har elever aldrig en uge, men kan få en prøvevagt hos en virksomhed. Det er rigelig tid til at opklare, om man ønsker at gå videre med den pågældende elev, fordi der i så tilfælde kommer en efterfølgende prøveperiode på 3 måneder, når en aftale underskrives.

6) RESTAFTALE: Er elevens mulighed for at indgå en uddannelsesaftale for resten af sit uddannelsesforløb, når uddannelsen altså er gået i gang (fx med start i skolepraktik) – ellers hedder det en ordinær aftale.

Besøg Praktik-siden for at lære mere