FAQ GF 1

Her kan du læse ofte stillede spørgsmål om Grundforløb 1.

Hvornår kan jeg komme til informationsaften?

Den 12. maj kl. 17 – 19.

Til informationsaften kan du høre meget mere om Grundforløb 1, møde vores elever og lærere og i det hele taget opleve skolen på en hyggelig måde.

Alle interesserede er velkomne.

Du kan også tilmelde dig vores nyhedsbrev. Så kan du få informationer om de ting, der er vigtige.

På skolens Instagram hrs_kbh kan du med egne øjne se, hvordan det er at gå på skolen. Der er løbende billeder og videoer fra events og elever, der fortæller om, hvad man laver på skolen.

Hvornår får jeg at vide, at jeg er optaget?

Du får endelig besked i slutningen af juni. Du vil få en e-Boks-meddelelse, så sørg endelig for at holde øje med dine indbakke i den periode.

Opstartsdatoen for Grundforløb 1 er 3. august 2020.

Hvordan er det at starte på Grundforløb 1?

Vi går meget op i, at alle får en god og tryg start på grundforløbet. Du skal lære dine nye klassekammerater og lærere godt at kende, og du skal have en god fornemmelse af skolen.

De første to uger vil være en fælles intro, hvor alle elever følger samme skema. I anden uge vil klasserne blive dannet, så eleverne fra tredje uge starter i den klasse, de er tilknyttet resten af skoleperioden.

Hvordan er Grundforløb 1 sammensat?

På grundforløbet kan du glæde dig til 20 uger med fart på. Du får mulighed for at fordybe dig i skolens fagretninger og prøve dem af i virkeligheden.

Du kommer til at være med til at planlægge og afvikle både små og store events med den gode mad og værtskabet i centrum.

I løbet af dine 20 uger på skolen vil du stifte bekendtskab med branchen gennem både engagerede undervisere og besøg ude i selve branchen. Du vil opleve at skulle arbejde både teoretisk, praktisk og projektorienteret.

Undervisningen er typisk i tidsrummet 08 – 16.

Grundfagseksamen finder sted i uge 51.

Adgangskrav til Grundforløb 1

Adgangskravet til optagelse på grundforløb 1 er:

  • At du er vurderet uddannelsesparat af dit nuværende skoleår
  • At du består folkeskolens afgangseksamen.
  • At du får mindst 2,0 i gennemsnit af karaktererne i dansk (skriftlig og mundtlig) ved folkeskolens afgangseksamen
  • At du får mindst 2,0 i gennemsnit af karaktererne i matematik (skriftlig) ved folkeskolens afgangseksamen
  • At du sender os din studievalgsportfolio

Karakterer og uddannelsesparathedsvurdering får vi fra din folkeskole.

Vi forventer, at vi har alle de oplysninger, vi skal bruge, senest 1. juli. Herefter får du et optagelsesbrev fra os.

Hvad nu hvis jeg ikke opfylder adgangskravene?

Hvis du ikke opfylder et eller flere af flere adgangskrav, så kontakter vi dig. Du vil typisk blive inviteret til en optagelsesprøve og en personlig samtale.

Så ser vi sammen på dine muligheder. Skriv til eventuelt til studievejledningen på mail.

Skal jeg have uniform?

Skolens forslag til uniform.

Ja, når du går i køkkenet, skal du have uniform på. Den er vigtig af sikkerheds- og hygiejnemæssige årsager. Uniformen skal du selv købe.

Vi anbefaler, at din uniform er i hvide, grå eller sorte farver. De skridsikre sko skal helst være sorte eller hvide.

Hvis du går med Hijab, kan du låne en af os, som egner sig til køkkenbrug.

Køkkenknive/redskaber skal du ikke købe, dem låner du af skolen.

Hvor kan jeg købe uniform?

Skolen har disse forslag til, hvor du kan købe din uniform:

www.hwl.dk

www.imagewear.dk

www.billig-arbejdstoj.dk

www.dba.dk

Hvordan søger jeg SU?

Man kan få SU kvartalet efter, man er kommet ind. Du kan tidligst søge en måned før studiestart. Du skal søge SU via dit Nem-ID på www.su.dk.

Læs ofte stillede spørgsmål om SU her.

Rabat på offentlig transport

Der er mulighed for at få rabat på offentlig transport med et ungdomskort – læs mere om ungdomskortet.

Hvornår har jeg ferie?

Du har efterårsferie i uge 42 og juleferie i uge 52 og 53.

Har du brug for særlig støtte?

Har du en dokumenteret diagnose eller funktionsnedsættelse, der hæmmer dig i forbindelse med din uddannelse? Det kan for eksempel være ordblindhed, ADHD og autisme. Så kan du søge om specialpædagogisk støtte – også kaldet SPS.

Hvis du vil vide mere om specialpædagogisk støtte, så læs om det hos Undervisningsministeriet.

Hvordan får jeg SPS?

Kontakt vores sps-koordinator Lars Bjørn Kristensen på telefon: 2071 2896 eller på mail: lbk@hrs.dk.

Skolehjem

Hvis du søger skolehjem, skal følgende kriterier være opfyldt:

  • Du har søgt om optagelse på nærmeste skole.
  • Du skal have minimum 5 kvarters transport fra din bopæl til skolen.

Tag fat i os, hvis du har yderligere spørgsmål.

Yderligere spørgsmål

Fik du ikke svar på det, du ville vide? Så klik her og bliv kontaktet af en af vores studievejledere.