Billede af anretning med telefon

Digitalt opslagsværk

Udvikling af et digitalt opslagsværk for køkkenfaglige

Hotel- og Restaurantskolen er gået i udvikling med at skabe et digitalt, kulinarisk værktøj, der vil lægge sig i forlængelse af indhold og kategorier for råvarer og fagets teknikker i den trykte fagbog Gastronom.

Skolen ønsker at vise mere dybdegående beskrivelser af de enkelte råvarer; årstidens grøntsager, sæsonens fisk eller moderne charcuteri/ kødudskæringer. At give et bredere perspektiv på økologi og bæredygtighed, samt give mere tilgængelige beskrivelser og eksempler for tilberedelsesteknikkerne.

Disse områder vil få bedre plads og kan beskrives tættere på en digital platform, hvor de fysiske bøger har en naturlig begrænsning. Der vil derfor også være større mulighed for at opdatere, ændre eller anbefale i materialet, så det bedst muligt støtter op om fagenes fagbog.

Projektets detaljer

Baggrund

Hovedparten af eleverne (og underviserne) på Hotel- og Restaurantskolen anvender allerede aktivt de gratis opslagsværker og private hjemmesider der findes på internettet, samt visse kommercielle apps i deres vidensøgning, både når der undervises i og udenfor køkkenet.

Meget af den viden kan enten være svær at oversætte til den kulinariske virkelighed, som skolen underviser i, mod den danske fageksamen.

Andre informationer kan være svær at sortere i, fordi søgningen måske nok har været gastronomisk, men artiklen eller opslaget er fra en naturvidenskabelig, en holdningsbaseret eller en kommerciel afsender.

Formål

Vi vil skabe en digital ramme, hvor søgninger målrettes og kurateres mod skolens primære brugere; de køkkenfaglige elever, der skal kunne finde, kombinere og perspektivere det, de allerede véd, med det de øjeblikkeligt undervises i, videre mod det, de vil lære i fremtiden.

Med en intuitiv og moderne brugerflade ønsker vi også at rette opslagsværket mod det sted, hvor de fleste elever tilgår deres videnssøgning; mobiltelefoner eller tablets, men understøttes naturligvis også på pc.

Indhold

Arbejdet med udvikling og skabelsen af indhold pågår i første kvartal af 2022, med præsentation og implementeringsperiode i tredje kvartal 2022.

Partnere

Projektet financieres ved fondsmidler fra:

Produktionsafgiftsfonden for Frugt og Gartneriprodukter

Fonden for Økologisk Landbrug