Fremtidens tallerken

Kompetenceløft af Hotel- og Restaurantsskolens undervisere til at skabe fremtidens tallerken med afsæt i en mangfoldighed af bælgfrugter.

At arbejde med bælgfrugter og plantebaseret mad, er i sig selv hverken nyskabende eller innovativt. Det gør vi allerede på Hotel- og Restaurantskolen, men hvis vi skal op og nå de 700 gram tilberedte bælgfrugter pr. dansker pr. uge, som Fødevarestyrelsen anbefaler, skal bælgfrugter bruges i langt flere sammenhænge - og DET kræver nytænkning og innovation.

Bælgfrugter skal som fødevaregruppe åbne sig op som og indgå i et langt mere mangfoldige sammenhænge, fordi de netop kan meget mere end at være mættende i fx Daal, hummus og falafel. Projektet skal udfordre undervisernes fantasi og nytænkning og bygge ovenpå deres faglighed for mangfoldigheden af hvilke retter og i hvilke mængder og hvilke typer bælgfrugter, der kan bruges til hvad.

På den måde skal vi få bælgfrugter til at smage af mere - de skal ikke kun smage af ’det klimarigtige valg’ eller spises for at blive mæt – de skal spises, fordi man ikke kan lade være!

Materialer om bælgfrugter

For bl.a. at udbrede det gastronomiske samt klima- miljømæssige potentiale ved at spise flere bælgfrugter, har vi i samarbejde med projektets samarbejdspartnere udviklet hhv. en podcastserie, en bælgfrugtplakat og et faktaark om bælgfrugter og klima.

Podcast

Bælgfrugter bør spille en langt større rolle på vores tallerkener, hvis vi vil spise mere klima- og ernæringsvenligt. Bl.a. anbefaler Fødevarestyrelsens officielle kostråd, at vi spiser 100 gr. bælgfrugter om dagen - men den anbefaling er de færreste danskere i nærheden af at følge.

Derfor er en af de helt store opgaver for fremtidens madprofesionelle at gøre bønner, linser og ærter nemmere og mere indbydende at spise. Ikke kun fordi, de er sunde og klimavenlige, men også fordi de smager fantastisk.

Over to afsnit undersøger podcastserien ’Fremtidens tallerken’ hvorfor vi skal spise flere bælgfrugter, og hvordan vi får danskerne op på Fødevarestyrelsens anbefaling om 100 gram om dagen.

Lyt med her. Eller hvor du foretrække at lytte til podcast.

Bælgfrugtplakat

Vi vil gerne udbrede kendskab til bælgfrugtarternes univers og visuelt illustrere arternes mangfoldighed samt deres kvælstoffikserende egenskaber og deres proteinkvalitet. Det kan man alt sammen blive meget klogere på i vores plakat.

Plakaten er udviklet af Plantebaseret videnscenter og Hotel- og Restaurantskolen med illustration af Marie Rubæk Holm.

Find den her

Faktaark om bælgfrugter og andre fødevares klimaaftryk

Al mad vi spiser, har et klimaaftryk, men der er meget stor forskel på de forskellige fødevaretypers klimaaftryk. Dette faktaark giver nogle eksempler på bælgfrugternes klimaaftryk set i relation til andre fødevarers klimaaftryk.

Faktarket er udarbejdet af CONCITO og Hotel- og Restaurantskolen.

Find det her

Samarbejdspartnere

• Plantebaseret Videnscenter
  • CONCITO - Danmarks grønne tænketank
  • Virtio

Februar 2023 - juli 2024.

Fremtidens tallerken er støttet med midler fra Region Hovedstaden.

Michelle Nadia Werther

Hvis du har spørgsmål, kontakt da:

Michelle Nadia Werther