Dørmandsuddannelsen – grundlag for autorisation
På kurset på Hotel- og Restaurantskolen i København bliver du blandt andet god til at opfange en konflikt, før den eskalerer.
Du lærer at tyde andres kommunikation og bliver for eksempel god til at spotte gæster, der indtager rusmidler og foretage relevante visitationer.
Hvis ulykken er ude, lærer du at yde den rette førstehjælp, ligesom du lærer at forebygge ildebrande.
Mulighederne for jobs er store. Dørmænd ses i mange roller. Det er ud over natklubber og barer også til festivaler og koncerter, hvor der er brug for kompetente og veluddannede dørmænd.
Undervisningen kører over 11 aftener, i den 1. uge mandag–onsdag, i 2. og 3. uge mandag–torsdag. Der undervises med 6,06 time pr. aften fra kl. 16.00 til kl. 22.10.
Mål
Ud fra en forståelse af begrebet service som en væsentlig jobfunktion i arbejdet som dørmand kan deltageren levere en serviceydelse, der er imødekommende over for gæsterne. Deltageren kan anvende sin viden og bevidsthed om egen rolle i relation til virksomheden, gæsterne, kollegaerne og eksterne instanser (fx politiet, brandmyndighederne o.a.) til at fremme et godt samarbejde parterne imellem og udfylde sin funktion som dørmand på en hensigtsmæssig måde. Deltageren kan udføre sit arbejde og rolle som dørmand med basis i kendskab til relevant lovgivning og praksis, i særdeleshed restaurationsloven og straffeloven samt lov om diskrimination. Deltageren har evnen til ikke at forskelsbehandle. Deltageren kan vurdere og håndtere en gæst, der er påvirket af rusmidler, samt medvirke til at forebygge salg og distribution af ulovlige rusmidler ud fra kendskab til rusmidler og deres virkning. Deltageren kan kommunikere med gæsterne på en ikke-konfliktskabende måde med bevidstheden om den væsentlige betydning af egen kommunikation og adfærd. Deltageren kan håndtere konfliktskabende situationer. Deltageren kan vurdere den tilstand, en gæst befinder sig i, samt risikoen for mulige konfliktsituationer og herigennem som den professionelle forebygge disse gennem anvendelse af verbal og non-verbal kommunikation. Deltageren kan i situationer, hvor den verbale kommunikation ikke længere er mulig, anvende fysisk konflikthåndtering på en hensigtsmæssig måde. Deltageren kan forholde sig til, at man i nattelivet kan møde grupper af mennesker med meget forskellige kultur- og holdningsmæssige udtryksformer og baggrunde og kan agere hensigtsmæssigt i forhold dertil. Deltageren kan forbygge og håndtere stressede situationer på baggrund af viden om stressfaktorer, der kan være i arbejdet som dørmand. Deltageren kan på baggrund af viden om udtryksformer og crowd safety vurdere dynamiske trusselsbilleder og forebygge sikkerhedsrisici og herved sikre gæster og ansattes sikkerhed. Deltageren kan vurdere behovet for visitation samt foretage en korrekt udførelse af denne. Deltageren kan på baggrund af kendskab til beredskabsplaner, brand- og evakueringsinstrukser, herunder på eget arbejdssted, agere hensigtsmæssigt og efter forskrifterne under en nødsituation og eventuel aktivering af beredskabet. Deltageren kan medvirke til forebyggelse af brand og har kendskab til almindeligt forekommende alarmsystemer og brandudstyr. Deltageren har kendskab til elementær førstehjælp.
Målgruppe
Arbejdsmarkedsuddannelsen retter sig mod medarbejdere (faglærte/ikke-faglærte) der søger beskæftigelse som dørmand.
Kursusbevis
Der er en skriftlig prøve til uddannelsen