Der bliver spist god mad til udendørs fællesspisning.

Restaurant Virketrang

Vi har åbnet en restaurant sammen med borgere i Tingbjerg for især at komme i kontakt med de unge og skabe et godt fællesskab med fokus på madlavning

Et projekt i Tingbjerg

Hver uge laver vi mad og serverer den for andre borgere i bydelen. Til sidst hjælper alle med at rydde op. Projektet har indtil videre fungeret efter hensigten.

Restaurant Virketrang er baseret på et samarbejde mellem Hotel- og Restaurantskolen, Steno (sundhedsfremme med fokus på diabetes) og Tingbjerg Forum (boligsociale opgaver i Tingbjerg og omegn).

Tingbjerg er nemlig et interessant sted af flere årsager. Der er stor arbejdsløshed blandt unge og voksne samtidig med, at det er en smeltedigel af madentusiaster og kulturer.

Med vores madfaglighed kan vi hjælpe med at skabe et positivt fællesskab i Tingbjerg med fokus på madlavning.

Tingbjerg Forum bidrager med viden om boligsocialt arbejde og Steno bidrager med relevant forskning.

Projektet er helt konkret sammensat således:

Vi har oprettet Restaurant Virketrang i en nedlagt institution. Den fungerer nu som en blanding af folkekøkken, restaurant og kursussted.

Hver onsdag klokken 16 kommer cirka 15 lokale og laver mad efter skolens opskrifter og anvisninger.

Klokken 18 kan borgere i bydelen så komme og købe maden i restauranten.

Alle spiser og rydder op sammen, og det har indtil videre fungeret godt med et støt stigende deltagerantal.

Vi vil gerne nå ud til unge i Tingbjerg, inspirere dem madfagligt og fortælle dem om mulighederne på Hotel- og Restaurantskolen, mens vi hjælper i lokalområdet og forsøger at skabe et fællesskab omkring sundhed, måltider og madlavning.

Projektet startede i 2018, og der er på nuværende tidspunkt ingen udløbsdato.

Steno og Den Boligsociale Helhedsplan i Tingbjerg og Utterslevhuse.

Jonn Vinther Martinsen

Jonn Vinther Martinsen