Klasse 2 grønt ligger udenfor.

Afsætning af klasse II grønt

Projektet omhandler, hvordan vi kan reducere madspild, hvis vi bliver bedre til at købe grønt, der ellers bliver kasseret, fordi det ikke ser ud på en bestemt måde

Fra primærproduktion til restaurationsbranchen

Det kan være svært at sælge råvarer, der ikke ser perfekte ud.

Det forsøger dette projekt at gøre op med ved at øge muligheden for at sælge de ‘grimme’ råvarer til restaurationer og butikker.

Detailhandlen har skrappe krav for frugt og grøntsager. Udseende, størrelse og farver kan have stor betydning for, om ellers gode råvarer ikke bliver solgt.

Frugt og grønt, der ikke lever op til kravene men ikke fejler noget, bliver betegnet som klasse II. Der er et stort potentiale for at reducere madspild, hvis vi bliver bedre til at spise og købe klasse II grønt i stedet for, at det bliver kasseret.

Der mangler et bæredygtigt system for afsætning samt demonstration af, at det kan ’betale sig’ at høste grøntsagerne, og at det kan betale sig at anvende dem i køkkenerne. GRIM leverer i dag grimme grøntsager til forbrugerne i Storkøbenhavn i form af grøntkasser.

Grøntsagerne kommer fra 20 forskellige økologiske landmænd i Danmark, der gennem GRIM får mulighed for at sælge og få fortjeneste på deres klasse II-grøntsager.

Hvis vi for alvor skal komme fødevaretab i landbruget til livs, er der behov for at kigge på nogle af de større afsætningskanaler: restaurationer, juicebarer, storkøkkener og producenter.

Projektet er inddelt i forskellige faser. Potentialet for afsætning af klasse II-grønt er kortlagt, og Hotel- og Restaurantskolen er med til at lave kulinariske studier af forskellige klasse II-grøntsager sammenlignet med tilsvarende klasse I.

Derefter analyseres restaurationsbranchens og fødevareproduktionens barriere og behov. Det er blandt andet praktiske behov i forhold til bestilling og levering.

Klasse II-grønt bliver udbredt og testet i restaurationskøkkener. Der bliver evalueret på modtagelse og håndtering i køkkenet, og gæsterne kan komme med input til de ‘skæve grøntsager’ på deres tallerken.

Der bliver opstillet en business case for projektet og udviklet en simpel web-platform for distribution af klasse II-grønt.

Til sidst bliver det kommunikeret og udbredt til branchen.

Projektet vil skabe en bæredygtig afsætningsmodel for økologiske klasse II-grøntsager og frugt i restaurationsbranchen samt til mindre fødevareproducenter.

Hovedaftagerne af selve modellen vil således blive primærproducenterne og restaurationer og mindre fødevareproducenter – og alle parter vil opleve en forbedring på den grønne og økonomiske bundlinje.

Primærproducenterne vil kunne afsætte deres økologiske højkvalitetsråvarer i stedet for at smide dem ud, og restaurationerne vil modtage råvarer til reduceret pris, alt imens de hjælper til forbedret ressourceanvendelse i værdikæden.

August 2019 til december 2020.

Projektet foregår i partnerskab med REGA (Initiativ under brancheorganisationen Danmarks Restauranter og Cafeer), GRIM, Stop Spild Af Mad og PlanMiljø, der også er projektleder.

Marie Haahr Jensen

Spørgsmål angående projektet?