Elevråd og elevombud

Skolens elevråd og elevombud arbejder for elevernes rettigheder og trivsel.

Elevråd

Skolens elevråd arbejder for elevernes interesser og repræsenterer eleverne i skolens bestyrelse. Det er blandt andet for at styrke sammenholdet blandt eleverne og sammenhængen mellem uddannelserne. Det er også et stort ønske at øge engagementet blandt skolens elever omkring indholdet af uddannelserne, studiemiljøet og forholdene på skolen.

Du kan skrive til elevrådet på elevraad@hrs.dk 

Eleverne på skolen er også repræsenteret i skolens bestyrelse, hvor de varetager elevernes ønsker omkring eksempelvis trivsel, rettigheder og skolens udvikling.

De vil meget gerne høre fra elever, hvis man har input, der skal tages videre til bestyrelsen. 

Nedenfor kan du møde de tidligere elevrepræsentanter Barbara og Johannes og blive klogere på, hvad det vil sige at tage del i elevrådet.

Du kan ikke se videoen, fordi du har fravalgt cookies fra YouTube. Slå marketing-cookies til og opdater siden efterfølgende for at se den. Tryk på den lille cookie i venstre hjørne for at ændre dine cookie-indstillingerne

Du kan ikke se videoen, fordi du har fravalgt cookies fra YouTube. Slå marketing-cookies til og opdater siden efterfølgende for at se den. Tryk på den lille cookie i venstre hjørne for at ændre dine cookie-indstillingerne

Elevombuddet

Hotel- og Restaurantskolen skal være et trygt og rart sted, hvor der er plads til alle. Hvis elever oplever at blive udsat for krænkende adfærd, kan de få hjælp til at håndtere det af skolens elevombud. 

Elevombuddet varetage elevernes rettigheder og kan træde til som uvildig hjælper, hvis man har klager eller oplever krænkende adfærd på skolen.

Henvendelserne kan omhandle forskellige emner som chikane, krænkelser af verbal-, fysisk-, eller seksuel karakter i forbindelse med din uddannelse. Elevombuddet har tavshedspligt og går ikke videre med sager, uden elevens samtykke.

Klagemulighed

På Hotel- og Restaurantskolen er vi lydhøre over for elevers oplevelser af deres uddannelse, af studiemiljøet og omgangen med skolens ansatte og øvrige elever.

KLAGER OVER PRØVER

Klager over en prøve, skal sendes skriftligt og begrundet til klage@hrs.dk senest to uger efter bedømmelsen.

Du kan klage over:

  • eksaminationsgrundlaget, herunder prøvespørgsmål, opgaver og lign., samt dets forhold til uddannelsens mål og krav
  • prøveforløbet
  • bedømmelsen

Herefter vil skolen behandle klagen. Man vil senest to måneder efter modtage en afgørelse, der har følgende mulige udfald:

  • tilbud om ny bedømmelse, dog ikke ved mundtlige prøver
  • tilbud om ny prøve (omprøve)
  • at du ikke får medhold i klagen

Retsgrundlag: BEK nr 41 af 16/01/2014 §§36 - 39

ØVRIGE KLAGER

Hvis en elev oplever andet, som de er utilfredse med, opfordrer vi til i første omgang at søge en løsning ved at tale med kontaktlærer eller studievejleder.

Klager over undervisning, personer, studiemiljø eller andet uddannelsesrelateret skal rettes mod afdelingslederen for din uddannelse. Uddannelseslederne kan findes på skolens medarbejderside eller ved at spørge i studievejledningen.

Man kan få hjælp til klager af skolens elevombud.

Opbakning til elevombuddet

Skolen sørger for, at elevombuddet bliver klædt godt på ift. rettigheder og procedurer, og løbende får mulighed for at spare med skolens HR-afdeling, studievejledning m.fl.

Derudover har elevombuddet direkte adgang til skolens direktører om, hvordan elevernes rettigheder bliver styrket.

Kontakt elevombuddet

Man kan kontakte elevombuddet på mail elevombud@hrs.dk eller tlf. 25503795, eller på Gejst-kontoret i lokale B226.