Mad bliver stegt i wok

STEM i køkkenet - Det datadrevne køkken

På Hotel- og Restuarantskolen vil vi ikke nøjes med at tale om bæredygtighed og fremtidens grønne kompetencer, vi vil klæde vores elever på, så de har konkret viden og kompetencer, som de kan tage med ud i branchen og verden.

Som noget nyt vil vi gerne skabe et værksted, der samler de vigtigste udfordringer ift. forståelsen af bæredygtig madproduktion – et datadrevet køkken, hvor STEM-fagene og teknologi understøtter innoverende undervisningsforløb: Et STEM-fagligt værksted, der kan facilitere de data der giver mulighed for at afprøve og lære, hvordan man som madprofessionel kan forstå og anvende data, der fx kan reducere energi- og vandforbrug og madspild.

Med ’Det datadrevne køkken’ får Hotel– og Restaurantskolen mulighed for at skabe et køkkenværksted, hvori vi får mulighed for at generere data på madspild og energi- og CO2-forbrug, mens eleverne arbejder i køkkenet.

Vi ved, at mange køkkener efterhånden måler deres ressourceforbrug fx i form af madspild. Vi ved samtidig også, at der er en del køkkener, der ikke får brugt deres data til at skabe de nødvendige systematiske forandringer, der kan gøre en forskel for budgettet og ikke mindst en mere bæredygtig køkkendrift.

Projektet har ikke kun til formål at måle forbrug, det skal også være med til at skabe både rammer og redskaber, der kan understøtte undervisningen på Hotel- og Restaurantskolen, således at vores elever - de kommende madprofessionelle - bliver langt bedre til at anvende data aktivt i en grøn køkkenomstilling.

Et middel til at forløse det formål er at kompetenceløfte vores undervisere samt at udvikle understøttende undervisningsmateriale.

Januar 2022 til ultimo september 2023.

Samarbejdspartnere

Til at hjælpe os med at komme i mål med projektet har vi allieret os med følgende samarbejdspartnere:

• Teknologisk Institut
  • E-Smiley

Projektet er finansieret af Region Hovedstaden – Fremtidens STEM-kompetencer.

Undervisningsmateriale

I Det datadrevne køkken er der bl.a. udviklet en power point, som give en indflyvning til de emner som indgår i Det datadrevne køkken og det er intentionen, at man som underviser kan bruge indhold og struktur som det er, eller klippe i emner og selv tilføje indhold. Emnerne er:

• Den brændende platform – hvorfor skal vi spare på ressourcerne?
  • Madspild
  • CO2
  • Energi og vand

Download powerpointen her

Derududover er der udviklet faktaark på emnerne madspild, CO2, vand og energi. Faktaarkene kan stå alene alene eller supplere indholdet i power pointen.

Download faktaarkene her

Michelle Nadia Werther