EPX
Snart kommer der en ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse, der kombinerer teoretisk viden med praktisk læring.
Uddannelsen ser efter planen dagens lys i 2030 og er en del af en omfattende reform af ungdomsuddannelserne, som regeringen indgik aftale om i februar 2025.
Her kan du læse mere om EPX - og om, hvordan Hotel- og Restaurantskolen arbejder på at skabe den bedst mulige undervisning både på vores skole og til inspiration for uddannelser landet over.
Et nyt uddannelsestilbud
EPX erstatter HF, EUX og Grundforløb 1 og også den traditionelle 10. klasse. Et 10. skoleår kan fremover tages på enten EPX eller efterskole.
Uddannelsen bliver en to-årig uddannelse med mulighed for at tilføje en et-årig overbygning. Den skal tilbyde elever en kombination af teoretisk og praktisk undervisning med fokus på bl.a. projektarbejde og undervisning i værksteder.
Uddannelsen klæder dem på til at starte på både erhvervsuddannelser og videregående uddannelser. Målet er at give de unge studiekompetencer og et bedre indtryk af, hvad der er den rette uddannelsesvej for dem.
EPX i korte træk
-
Åbner i 2030
-
Giver adgang til både videregående uddannelser og erhvervsuddannelservidere uddannelse
-
Skal give adgang til gymnasie tæt på deres bopæl
-
Skal sikre stærkere ungdomsmiljøer på skolerne
-
Erstatter 10. klasse, HF, EUX og Grundforløb 1
-
Skal tilbyde en kombination af praktisk og teoretisk undervisning
-
Får tæt kobling til virksomheder og offentlige institutioner
EPX: Indhold og struktur
Krav for optagelse
Adgang til EPX kræver enten bestået folkeskolens afgangseksamen eller en afsluttende prøve fra en efterskole eller fri fagskole. Alternativt kan optagelse ske på baggrund af en helhedsvurdering, som inkluderer både en optagelsesprøve og en -samtale.
Opbygning
Eleverne begynder i en fælles indgang og er tilknyttet en fast klasse. I løbet af andet år skal de vælge valgfag, hvor fokus kan trækkes i retning af enten de mere boglige eller praktiske fagområder. Der er mulighed for et tredje år med overbygning, som kvalificerer til optagelse på professionsbacheloruddannelser.
Sammensætning af fag
Uddannelsen omfatter dansk, matematik og engelsk på C-niveau i det første år. Derudover har eleverne mulighed for at vælge valgfag fra en bred vifte af erhvervsuddannelserne samt fra HF, HHX, HTX og STX. Der er desuden mulighed for at vælge linjefag, og der vil løbende blive udviklet helt nye fag.
Undervisningsformer
Undervisningen skal veksle mellem en teoretisk og en praktisk tilgang. Der vil bl.a. være fokus på aktiviteter som værkstedsundervisning, projektarbejde, simulationstræning og praktikforløb/VFU (virksomhedsforlagt undervisning).
GEJST: Forbereder fremtidens undervisning
I to år har vi udforsket, hvad der sker, når vi gentænker praksis, undervisning og fællesskaber på uddannelsesområdet. I projektet Gejst arbejder vi på at rykke fremtidens undervisning med afsæt i praktiske værksteder og håndværkspædagogik.
EPX skal ikke være endnu et alment gymnasialt tilbud. Vi tror på, at der er brug for specialiserede værksteder, faglige rollemodeller og reelle praksisforløb. Derfor er et af Gejsts vigtige fokusområder netop at give bud på, hvordan man inden for epx-rammen kan skabe helhedsorienteret undervisning, tænker praktiske færdigheder og teoretisk viden sammen.
Projektet har også fokus på imødekomme unges behov for fællesskab og fordybelse i sociale og faglige rum. Det får epx-udbydere brug for, hvis de skal opbygge stærke læringskulturer og fastholde elever, der ofte har haft et fragmenteret skoleforløb.
Med klasselokaler, moduler og PowerPoints opstår læringsfællesskabet aldrig. Praksis kan ikke skabes af teori alene, og man kan ikke uddanne til et fag uden fysisk adgang til selve faget.
Gejst har skabt en ny infrastruktur:
-
11 nye specialiserede værksteder, herunder et neurogastronomisk sanselaboratorium
-
Over 1673 timers værkstedsundervisning
-
En ny model for håndværkspædagogik
-
Et Grønt Laboratorium, der binder bæredygtighed, innovation og grøn gastronomi sammen
-
En lang række aktiviteter og “After Hours”-fællesskaber for elever og branche
Politisk dialog om uddannelse
Det seneste år har vi haft en god og konstruktiv dialog med flere ministre, der har vist stor interesse for vores arbejde med at udvikle fremtidens undervisning – med særligt fokus på håndværkspædagogik og praksisnær læring.
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye besøgte skolen for at drøfte, hvordan vi kan styrke erhvervsuddannelserne og skabe stærke ungdomsmiljøer. Han fik også indblik i vores arbejde i Gejst, skolens nye praksisnære værksteder og vores grønne laboratorium med fokus på bæredygtighed og upcycling. Ministeren mødte eleverne i køkkener og værksteder og talte med dem om, hvorfor håndværket motiverer – og hvordan de som fremtidens fagfolk kan drive branchen i en grønnere retning.
Erhvervsminister Morten Bødskov kom forbi i forbindelse med regeringens iværksætterpakke, hvor vi er udvalgt til at modtage midler fra Fonden for Entreprenørskab. Det giver os mulighed for at styrke elevernes kompetencer inden for forretningsudvikling og innovation. Ministeren oplevede vores praksisfaglige undervisning i værkstederne og hørte om planerne for et nyt iværksættermiljø, der skal bygge bro mellem håndværk, kreativitet og entreprenørskab.
Vi ser frem til at fortsætte dialogen og udvikle undervisningen både i eget hus og til inspiration for andre skoler, så endnu flere elever får styrket den faglige begejstring og gennemfører deres uddannelse.
Vores uddannelser
Mens regeringen arbejder på den nye reform, tilbyder vi både EUD, EUX, 10. klasse og andre uddannelser. Se dem her.
Spørgsmål? Så kontakt: