FAQ om corona og skolelukning

Her kan du finde spørgsmål og svar om corona. Vi opdaterer listen løbende 

 

OBS. Er du elev, skal du holde øje med din e-boks, da vigtig information om din uddannelse kommer her.

Hvor længe holder skolen fysisk lukket?
Skolen er fysisk lukket ned frem til og med mandag den 13. april, 2. påskedag. Hvad der sker herefter ved vi ikke endnu. Mest mulig undervisning gennemføres som fjernundervisning, så elever skal tjekke ind dagligt og holde kontakt. Nye elever får brev om at ”møde ind” digitalt.

Jeg skal starte på skolen i lukkeperioden. Hvad skal jeg gøre?
Vi glæder os til at tage imod dig. Også selvom skolen er fysisk lukket til og med 13. april. Din første skoledag bliver derfor ikke fysisk på skolen.. Du vil inden længe modtage yderligere information om din opstart fx. Om hvem din lærer er, hvem du er på hold med og hvad det betyder at opstarte virtuelt.
Kontakt elevadministrationen@hrs.dk hvis du er i tvivl om noget.

Kan jeg få SU, mens min uddannelse er lukket?
Ja, SU bliver udbetalt til studerende forud og på månedsbasis. Studerende skal fortsat være studieaktive og altså opretholde deres studieaktivitet i det omfang, det er muligt. I forbindelse med COVID-19 er det fra politisk side besluttet, at studerende kan optage ekstra SU-lån. Læs mere på SU-styrelsens side om COVID-19

Min svendeprøve er blevet aflyst – hvad sker der?
Ja, det er rigtigt. Alle svendeprøver er pt. blevet aflyst og udskudt. Vi arbejder, sammen med andre skoler, på at finde en løsning. Du får information via E-boks, når vi ved mere. Kontakt gerne din lærer for at høre nærmere.

Får jeg fravær, mens skolen er lukket?
Så længe du deltager i fjernundervisningen og løser dens opgaver, gives der ikke fravær. Det er vigtigt, at du er i kontakt med din lærer og tjekker ind på fjernundervisningen dagligt.

Min mester har opsagt min uddannelsesaftale med mig – hvad skal jeg gøre?
Hvis du er kokke-, smørrebrød/cater- , tjener-, receptionist- eller ernæringsassistentelev, står skolens praktikpladskonsulenter klar til at rådgive dig og vurdere, om du kan skrives op til skolepraktik. Vær opmærksom på, at ydelsen for skolepraktik er mindre end normal elevløn. Satsen er 7.804 kr. før skat. Kontakt praktikpladskonsulenter på praktikcenter@hrs.dk.
Det er også altid en god ide at snakke med din faglige organisation om ansættelsestvister. Horesta og 3F har lavet en klar aftale om, at elever ikke må opsiges med corona som begrundelse.

Har du fået ophævet din uddannelsesaftale?
Regeringen har sammen med arbejdsmarkedets parter lavet en aftale som betyder, at staten betaler lønkompensationen til virksomheder for elevlønninger. Kompensationen udgør 90 procent af elevernes løn, og virksomhederne skal fortsat betale fuld løn til eleven. Eleverne skal forsat så vidt muligt IKKE hjemsendes. Læs mere på Beskæftigelsesministeriets side

Min praktikplads er ramt af coronalukning, og min mester vil gerne sende mig på skole. Hvad siger jeg til vedkommende?
Da skolen er fysisk lukket ned lige nu, er det desværre ikke muligt at komme på skole pt.

Hvis din praktikplads ønsker at flytte din planlagte skoleperiode, kan din mester høre vores elevadministrationen, om der er plads på den kommende skoleperiode eller på de eksisterende hold. Kontakt elevadministrationen@hrs.dk.

Jeg er i praktik nu og vil gerne tage AMU-kurser. Kan  min virksomhed får kompensation?
Vores EUD-elever, som er i praktik lige nu, har på grund af coronakrisen mulighed for at deltage i AMU-kurser. Virksomheder får 100% kompensation for lønnen.
Vi tilbyder to onlinekurser med opstart 16. april:
Kurser for receptionister og tjenere
Kurser inden for kostberegning og fødevareallergi

Jeg er kommet hjem fra praktik i udlandet, PIU, og kan ikke finde en ny praktikplads. Kan jeg komme i skolepraktik, SKP?
Ja, der er vedtaget en nødlov, der gør det muligt, at alle PIU-elever kan optages i vores SKP-køkken.

Skolepraktikelever, der har fået orlov fra skolepraktik for at komme i praktik i udlandet, har mulighed for at komme tilbage til skolepraktik. Kontakt Tea, der er vores PIU-ansvarlige på tea@hrs.dk eller +45 4156 6336

Hvad vil det sige at være elev i skolepraktik-køkkenet?
Normalt vil det sige, at du – i stedet for at være i praktik ude i en virksomhed – kommer i praktik og får en uddannelsesaftale med skolen. Pga. stor efterspørgsel på elever i branchen, har skolepraktikkøkkenet i de sidste år ikke haft mange elever, og vi regner med, at de fleste af jer efterfølgende vil få en praktikplads og en uddannelsesaftale med en mester igen.

Mens skolen er lukket, er vores skolepraktik også fysisk lukket. Du vil, hvis du får en aftale med skolen, have daglig kontakt med medarbejderne i kantinekøkkenet, der er sendt hjem som alle andre.  Når skolen åbner igen, vil dit praktiksted være skolekantinen og restauranten. Spørgsmål? Kontakt praktikcenter@hrs.dk.

Jeg er elev på skolen og har glemt noget på skolen. Kan jeg hente det?
Skolen er lukket, men hør Driftsafdelingen om muligheder for at blive lukket ind. Kontakt Drift på drift@support.hrs.dk

Jeg har fået en besked om, at jeg skal aflevere mine bøger på skolens bibliotek, men skolen er lukket. Hvad skal jeg gøre?
Beskeden om hjemkaldelse af skolens biblioteksbøger er automatisk genereret, og du kan se bort fra denne, så længe skolen holder fysisk lukket. Du skal blot aflevere bøgerne, når skolen åbner igen. Du vil ikke få bøde for de bøger, der skulle være afleveret i perioden, hvor skolen er lukket.

Jeg har svært ved at holde humøret oppe og overvejer at droppe min uddannelse
Vi forstår godt, at det er usikkert for mange af jer lige nu. Men vi håber, I holder ud. Alle skolens undervisere står til jeres rådighed for samtale, og I må ikke holde jer tilbage for at kontakte dem. Ligeledes er studievejledningen åben. Kontakt studievejledning@hrs.dk

Jeg har ikke en computer og kan derfor ikke indgå på den rigtige måde i fjernundervisningen.
Skolen har en del pc’ere, som vi låner ud til elever, der ikke har egen pc. Kontakt din lærer, og han/hun vil hjælpe dig med at låne en (N.B. Så længe lager haves).

Jeg kan ikke finde ud af at komme ordentlig på den digitale undervisning?
Kontakt din lærer, vi har både manualer og mulighed for at yde bistand. It-support kan kontaktes på helpdesk@hrs.dk

Jeg er nervøs for, at jeg ikke lærer det, jeg skal derhjemme via skærm.
Det er svært at gennemføre alle fag, og særligt de praktiske fag, som fjernundervisning. Når skolen åbner fysisk igen, finder vi ud af, hvad I er kommet bagud med og gennemfører erstatningsundervisning. Ingen vil gå glip af vigtige faglige discipliner.

Jeg får hjælp via sps, fordi jeg er ordblind eller har fået tildelt anden personlig support
De af jer der har en sps-rådgiver er forhåbentlig allerede i kontakt med en af dem. Og de hjælper jer så godt de kan hjemmefra. Hvis du er i tvivl så kontakt din rådgiver direkte: Lars Bjørn på lbk@hrs.dk eller tlf. 2071 2896 eller Tina Hjort på tih@hrs.dk eller 2938 3240.