SKP-receptionister bliver trænet af skuespillere på hotel

Jeg har glutenallergi, og jeg spiser kun vegansk. Kan jeg få et blødkogt æg kl. 4:30 i morgen tidlig? Hvor er den nærmeste gudstjeneste, og kan jeg låne en bibel?

Det er alt sammen eksempler på spøjse og krævende situationer, vores SKP-receptionistelever var ude for, da de øvede sig i receptionen på Scandic Sluseholmen.

– Vi lavede samarbejdet med Scandic og hyrede skuespillere til en masse virkelighedsnære cases. Det var alt fra italieneren med de store armbevægelser og gebrokkent engelsk til den meget lydforskrækkede gæst, der klager over naboværelset, fortæller Susanne Mortensen, der er afdelingsleder for tjener- og receptionistuddannelsen på skolen.

Opfylde læringsmål i vanskelige tider

Corona har ramt hotellerne hårdt, og det har været næsten umuligt at finde en praktikplads. Skolen gik fra at have 10 skolepraktikelever til at have 100. Derfor lå ansvaret for alle de gyldne praktikerfaringer hos os. For vores elever skal så vidt muligt stadig afprøve sig selv ude i virkeligheden, samtidig med at de når de læringsmål, de skal.

– Vi igangsatte en række SKP-projekter. Vi lavede blandt andet vores lobby på skolen, hvor vores elever kunne øve sig. Men der har efterfølgende været rejst kritik af, om det er godt nok, og om vi når de læringsmål, vi skal. Så vi er blevet ekstra opmærksomme på, hvad det er, de skal nå at lære – og her var muligheden med Scandic oplagt, fortæller Susanne.

Receptionen hos Scandic Sluseholmen blev indtaget af elever og skuespillere.

Kend byen som din egen bukselomme

Skuespillerne i de virkelighedsnære cases kom med mange forskellige krav og forventninger.

En række koreanske pensionister havde for eksempel været i København i tre dage, og de kunne ikke lide maden. Der var ingen koreanske restauranter i Indre By, og de var sultne og trætte. Alle forslag om kinesiske restauranter blev afvist øjeblikkeligt!

Så måtte vores elever finde kortene frem og researche på andre bydele, så den koreanske flok igen kunne nyde opholdet i København.

Karoline Gundorff hjælper en af ‘gæsterne’ i receptionen.

Undervejs skete der også uventede ting, som betød, at eleverne skulle reagere hurtigt. En fræk ’gæst’ forsøgte for eksempel at stikke af med en masse vaser fra hotellet.

– Det er nogle lidt ekstreme situationer, men man vil nok komme ud for lignende ting, så vi bliver klædt godt på. Det handlede om nærkontakt, konflikthåndtering og overblik, fortæller Karoline Gundorff, der er SKP-elev.

Imødekommende, smilende… og lidt svært ved at holde masken

Som receptionist skal man som udgangspunkt være imødekommende og smilende, når man har gæstekontakt. Men det kunne godt være lidt svært at fastholde det professionelle smil i nogle af de mest ekstreme cases. Karoline husker især én episode.

– Der var en, der havde sovet nøgen uden at sætte et forstyr ikke-skilt på døren. Så var stuepigen kommet ind, mens han lå der. Jeg kunne ikke holde masken. Så var han sådan: Hvad griner du af mig for? Og jeg var bare sådan nej, nej, jeg smiler bare! Det var sjovt.

En anden ’gæst’ kom ned i receptionen efter at have set sit værelse. Hun var utilfreds med størrelsen, og hun havde forventet noget mere luksuriøst. Hun fortæller, at hun altså er influencer og havde tænkt sig at vise værelset til sine +5000 følgere. Så værelset passer ikke helt til hendes image.

– Situationerne er meget tæt på real life, når du ikke kender personen, og det var muligt med skuespillerne på et rigtigt hotel. Den mulighed er jeg taknemmelig for, fortæller Natasha Petersen, der stod i receptionen sammen med Karoline.

Natasha Petersen tager sig af en ‘gæst’ med professionelt smil.

Det kan bruges i undervisningen

De mange interaktioner blev filmet, så elever og undervisere kunne snakke om dem bagefter. Det var lidt en mundfuld til at starte med, fortæller Susanne.

– Man kan se udviklingen fra første dag, hvor der var nogle, der faktisk ikke turde at stille sig hen og tage imod. Både fordi det blev filmet, men også fordi man skulle gøre det, mens der var en masse, der kiggede på. Så det var grænseoverskridende for dem, men den sidste dag, gjorde de det hele uden at tænke over det.

Selvom Natasha lige skulle vænne sig til at blive filmet, har det rustet hende til fremtiden

– Det, at vi blev filmet, betød også, at vi skulle perfome lidt mere. Jeg fik lidt et rush i starten, men jeg er sikker på, at det hele har gjort mig mere afslappet fremover.

Fremtidigt samarbejde med branchen?

Susanne Mortensen kan se mange fordele ved rollespil i ægte omgivelser – for skolen og for branchen.

– Vi har været meget glade for samarbejdet med Scandic, og de har også været glade for det, for eleverne kommer til at kende dem. Vi vil gerne samarbejde med hele branchen, så hvis der er andre hoteldirektører, der gerne vil lave noget lignende, er vi meget åbne over for det, lyder det fra Susanne.